Avagy a „dökös egyszeregy”

Azt gondolhatjuk, hogy egy iskolai diákönkormányzat működése pofon egyszerű feladat. Nem kell más hozzá, csak egy üres terem, egy pedagógus, meg egy csapat gyerek, aki épp ráér egy 30 perces beszélgetésre. Ez akár még működhet is. De mi a helyzet egy jól működő diákönkormányzattal? Pláne, ha nem pusztán iskolai, hanem netán városi vagy kerületi szintű?

 

Egy ilyen szervezetet nehezebb működtetni, főleg jól működtetni, vagy, hogy divatos kifejezéssel éljek, menedzselni. Hamar rájövünk, hogy emberek bármilyen csoportját – habár ma már mindenki lehet menedzser – irányítani komoly feladat. Egy program forgatókönyvét megírni sem egyszerű, a finanszírozáshoz szükséges forrást megteremteni pedig sokszor egyenesen lehetetlen feladat. Egyáltalán mit jelent, hogy forrás és forgatókönyv?

A szakmai oldaláról pedig még meg sem közelítettük a diákönkormányzat fogalmát. Van egyáltalán definíció arra, hogy dök? Mi a feladata? Mit jelent az érdekképviselet?

Nos, ha ezekkel a kérdésekkel találnánk szemben magunkat lelkes önkéntesként, patronáló pedagógusként, diákként, vagy egyáltalán érdeklődőként, nem kell megijednünk. Ezen problémák és fogalmak tisztázására született a Diákjogi Kisokos 2.0, mely az idén szeptembertől fokozatosan hatályba lépő köznevelési törvényhez igazítja azokat a hasznos információkat, melyek egy diákönkormányzatot érinthetnek.

Lehet ez akár programszervezés, vagy szervezeten belüli kommunikáció, esetleg gazdasági/gazdálkodási kérdés, a könyv témára tagoltan kínálja számunkra azokat az ismereteket, melyek a segítségünkre lesznek.

Mivel a működés kereteit mégiscsak el kell tudnunk helyezni a jogszabályi hierarchiában, meg kell tanulnunk, hogy mihez kell kössük magunkat, és mire tudunk szükség esetén hivatkozni, ezért természetesen a diákönkormányzatokat érintő jogszabályok, nemzetközi egyezmények és ezek hatása a diákönkormányzatok életére szintén külön fejezetbe van foglalva. Legyen szó az ENSZ Gyermekjogi Egyezményéről vagy a Nemzeti köznevelésről szóló törvényről, naprakész és pontos információk állnak rendelkezésünkre, méghozzá úgy, hogy meg is értsük. Végre itt egy könyv, aminek a megértéséhez nem szükséges doktori diploma sem jogból, sem közgazdaságtanból.

Itt van egy könyv, ami azoknak készült, akik valóban szeretnének diákönkormányzattal foglalkozni, és úgy érzik, szükségük van némi segítségre, támogatásra. Ez a könyv a gyakorlati, való életre íródott, nem pusztán elméleti síkon, gyakorlati példákon keresztül mutatja be, hogy milyen problémákkal találkozhatunk munkánk során, melyek azon a sarkalatos pontok, amelyeknél oda kell figyelnünk nagyon, hogy érvényesíthessük az ötleteinket.

Mindezeken felül hozzá kell tenni azt is, hogy a mű szerzői remek szakemberek, és a Diákközéletért Alapítvány rengeteget tesz a fiatalokért, ami szintén hozzájárul ahhoz, hogy reálisan lássa az adott helyzetek megoldási lehetőségeit.

A saját nevemben csakis köszönni tudom, hogy megjelent eme kiadvány, hiszen diákönkormányzati képviselőként igen hasznos ismereteket szereztem belőle, és rendkívül örülök, hogy a polcomon tudhatom, hiszen szinte mindegy, hogy milyen problémát kell megoldanom, biztosan találok benne valami hasznosat. Legyen az ötlet, költségvetés- minta, vagy jogszabály.

Laukó Zsófia

 

 

Kőbányai Diák- és Ifjúsági Tanács


 


 

 

 

 

 

 

 

 

A Diákjog.hu üzemeltetője a
Diákközéletért Alapítvány

DÖK Portál RSS

A hírcsatorna nem található.